România este o țară aflată la început de drum în multe domenii. Unul dintre acestea este și domeniul sănătății și securității în muncă (SSM), care încă funcționează pe baza documentațiilor ample care strâng praf în birourile angajatorilor și nu pe acțiuni concrete desfășurate pentru angajați. Din acest motiv, pot apărea o serie de riscuri profesionale care pun în pericol, pe termen mediu și lung, productivitatea angajaților și, implicit, profitabilitatea unei firme.
Majoritatea companiilor românești apelează la servicii de protecția muncii tocmai pentru a obține acel dosar de hârtii care să fie prezentat la un control ITM. Însă, câți dintre angajatori țin cont de toate prevederile legale prevăzute în documentația SSM?
Motivul pentru care numărul firmelor care procedează astfel este atât de mare este faptul că nu există un sistem ferm de monitorizare a activităților de SSM desfășurate intern. Din acest motiv, România se află pe unul din primele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce privește accidentele fatale de la locul de muncă ce au loc anual, conform cercetărilor Eurofin desfășurate până în anul 2016.
Riscuri profesionale și cum le combatem
Se spune că oamenii sunt resursa cea mai de preț a unei companii. Dacă aceștia se supun zilnic unor riscuri de îmbolnăvire sau accidentare cauzate de munca pe care o desfășoară, acest lucru va avea un impact semnificativ asupra companiei, atât la nivel financiar cât la nivelul eficienței prestării serviciilor.
Cu alte cuvinte, dacă nu investești în combaterea riscurilor profesionale, riști să pierzi pe termen lung.
Unul din cele mai des întâlnite riscuri profesionale ale ultimilor ani este cauzat de statul prelungit pe scaun la birou. Sedentarismul poate duce la apariția unor boli precum diabet, afecțiuni cardio-vasculare, afecțiuni ale coloanei vertebrale, presiune arterială și multe altele. Toate aceste boli pot avea consecințe serioase asupra productivității angajaților, ceea ce implică o serie de cheltuieli suplimentare pentru angajatori.
Pentru a combate aceste riscuri profesionale, iată câteva acțiuni concrete pe care le poți desfășura în cadrul companiei tale:
- organizarea unui training despre ergonomie și poziția corectă la birou. Este de preferat să fie susținut acest training de către o persoană specializată sau un kinetoterapeut și să includă o parte practică, în care fiecare lucrător va exersa poziția corectă la birou, atât a spatelui cât și a gâtului, picioarelor și mâinilor.
- stabilirea unui parteneriat cu o clinică de kinetoterapie și gimnastică medicală. Acest lucru poate implica reduceri sau pachete gratuite de servicii oferite angajaților, astfel încât să ia parte la ședințe regulate, în afara programului lor de lucru.
- organizarea de ședințe de kinetoterapie și masaj la birou, cu specialiști care să vină lunar pentru a se asigura că angajații sunt sănătoși și să le ofere câte o sesiune de masaj fiecăruia.
- organizarea de teambuilding-uri și activități sportive, în medie, o dată la 3 luni.
- servicii de evaluare a nivelului de stres pentru angajați.
- parteneriat cu un psihoterapeut pentru a le oferi consultații angajaților și sesiuni de terapie, în cazul în care sunt recomandate în urma consultației.
Acestea sunt doar o parte din activitățile care se pot face pentru prevenirea riscurilor dar și creșterea nivelului de motivație al salariaților. Cu toate că aceste activități presupun costuri, totuși, puse în balanță cu cheltuielile pe care le are o companie în cazul îmbolnăvirii angajaților, lipsei productivității acestora, respectiv plecarea acestora și organizarea de recrutări, investiția este mai mică.
Pentru a primi toate recomandările de specialitate privind combaterea riscurilor profesionale, te invităm să ne contactezi pentru servicii de evaluare riscuri în cadrul companiei tale.
sursa foto: pixabay.com