Detașarea transnațională este o practică des întâlnită în zilele noastre. De aceea, dacă în cadrul companiei tale au loc colaborări cu clienți internaționali, fie din UE sau spațiul non-UE care presupun detașarea unuia sau mai multor salariați, este necesar să cunoști legislația în vigoare.
La ce se referă detașarea transnațională? Conform legii, angajatul detașat este cel care lucrează în mod normal în România, pentru o companie din România, dar care este trimis pentru o perioadă limitată de timp într-o altă țară, să lucreze pentru o companie care își desfășoară activitatea acolo.
Durata maximă a perioadei de detașare în țările UE este de 24 luni. Pe această perioadă, obligațiile angajatorului român privind pontajele, statele de plată, virarea salariului, a taxelor și contribuțiilor sociale trebuie respectate la fel ca și când salariatul respectiv ar lucra tot din România. Angajatorul român trebuie să încheie o convenție sau un contract de prestări servicii cu compania din UE unde este trimis angajatul respectiv și să întocmească un act adițional la contractul individual de muncă al salariatului care urmează a fi detașat.
În situația în care angajatul este detașat într-o țară din spațiul non-UE, perioada de detașare este de 1 an, conform Codului muncii. Ea poate fi prelungită doar în cazuri excepționale, cu cel mult 6 luni. La fel ca și în cazul detașării pe teritoriul UE, este necesară încheierea unui act adițional la contractul de muncă, iar angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detașarea să îndeplinească toate obligațiile față de salariatul detașat.
Angajatorul trebuie să înregistreze în registrul privat de evidență al salariaților mențiunile privind detașarea și să ofere atât inspectorilor ITM cât și angajatului detașat toate detaliile aferente privind munca pe care urmează să o desfășoare în străinătate.
Schimbări legislative privind detașarea transnațională a salariaților
Începând cu data de 20 mai 2017, un nou cadru legal a intrat în vigoare, privind detașarea transnațională a salariaților din România. Este vorba de Legea nr. 16 / 2017 privind condițiile detașării transnaționale.
Conform acestei legi, sunt necesare următoarele demersuri:
- transmiterea declarației în limba română privind detașarea angajaților proprii la ITM.
- punerea la dispoziție a inspectorilor ITM documentele solicitate privind detașarea (contractul de muncă, informații despre durata angajării, moneda în care se face plata salariatului, prestațiile de care beneficiază, condițiile care reglementează repatrierea).
- desemnarea unei persoane care să asigure legătura cu autoritățile competente naționale și care să transmită sau să primească documente, dacă e cazul.
Nerespectarea acestor norme metodologice poate implica amenzi cuprinse între 5.000 și 9.000 lei. Însă, în cazul în care angajatorul nu respectă drepturile angajaților detașați – de exemplu, aplică concedierea sau modificarea condițiilor de muncă fără acordul angajatului – acest lucru poate duce la amenzi pentru angajator care să ajungă chiar și la suma de 100.000 lei.
Din acest motiv, recomandăm să fii mereu protejat în ceea ce privește respectarea normelor privind detașarea transnațională a salariaților.
Citește integral Legea nr. 16 / 2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale prin descărcarea acestui document în format pdf.
Indiferent de compania în care activezi și de frecvența prestării de servicii transnaționale prin detașarea angajaților, pentru a evita orice risc, echipa noastră de specialiști vă stă la dispoziție. De la cursuri SSM sau audituri SSM, vă ajutăm să preveniți încălcarea legii și să evitați detașat amenzile ITM.