Munca la birou a devenit, conform cercetătorilor, un adevărat risc pentru sănătate. Cel mai probabil cunoașteți deja riscurile sedentarismului, mai ales pentru persoanele care nu au un stil de viață echilibrat. Însă, chiar și pentru persoanele care compensează munca la birou cu mișcarea, există riscurile apariției unor afecțiuni.
Cum ne poate afecta munca la birou?
Din analizele efectuate de cercetătorii americani și nu numai, munca la birou poate duce la afecțiuni precum: musculare, scheletice, stres, boli cardiovasculare, oboseala vizuală, slăbirea vederii, dureri de spate și deformarea coloanei vertebrale.
Multe dintre aceste afecțiuni sunt datorate și unei poziții necorespunzătoare pe scaun, însă de fapt cauza principală este expunerea la muncă de birou un timp îndelungat, fără pauze.
În detaliu, putem spune că statul pe scaun pe distruge treptat organismul. Acest lucru se reflectă în primul rând în faptul că nu ardem destule calorii pe zi și nu consumăm suficientă energie. Printr-un program de 8 ore, la care se adaugă alte câteva ore de stat în mașină, la masă, acasă în fața televizorului, putem deduce că mai mult de 10 ore pe zi stăm jos. Acest lucru forțează organismul nostru, dat fiind că nu este acesta stilul de viață normal pentru care am fost concepuți.
Cum ne așezăm pe scaun, activitatea în mușchii de la picioare încetează. Arderea grăsimilor din corpul nostru scade cu până la 90%, nivelul colesterolului bun din sânge scade treptat, iar eficiența insulinei scade cu până la 24% ceea ce poate duce la creșterea riscului de diabet.
Prin urmare, oamenii cu un program de stat la birou sunt expuși nu doar la afecțiuni osoase sau musculare, ci și la boli de inimă, diabet sau hipertensiune arterială.
Printre primele semne ale acestor afecțiuni putem regăsi: dureri în tot corpul (nu doar la spate!), slăbiciune, dureri de cap, dureri de ochi, disconfort în articulații, oboseală frecventă. Atât tinerii, cât și lucrătorii mai în vârstă pot simți aceste afecțiuni.
Ce obligații are angajatorul?
Angajatorul are obligația de a instruii salariații și a le oferi toate condițiile necesare pentru a preveni apariția acestor afecțiuni, mai ales în cadrul companiilor unde munca la birou este principala activitate.
Conform Legii 319 / 2006, angajatorul este obligat să implementeze măsuri de prevenire pentru a reduce riscurile de mai sus. Iată câteva dintre ele:
- Adaptarea muncii la om, în special în ceea ce privește proiectarea posturilor de muncă, alegerea echipamentelor de muncă, a metodelor de muncă și de producție, în vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat și a diminuării efectelor acestora asupra sănătății.
- Adaptarea la progresul tehnic.
- Furnizarea de instrucțiuni corespunzătoare lucrătorilor.
În acest sens, se pot lua măsuri organizatorice precum și logistice, în special în cazul angajaților cu program de muncă la birou:
- pauze pentru eventuale exerciții fizice care ar trebui luate la fiecare 30 de minute;
- discuții la telefon care să fie efectuate în picioare;
- reamintirea schimbării poziției corpului în timpul lucrului;
- reglarea înălțimii ecranului computerului la nivelul ochilor;
- ecranul înclinat pe spate și poziționat perpendicular pe ferestre;
- scaunul să fie ajustat, să aibă stabilitate bună, să permită mișcarea ușoară;
- adoptarea unei poziții corecte la birou (instruire în acest sens);
- etc.
În concluzie, angajatorul este responsabil de securitatea și sănătatea în muncă a angajaților săi. Dacă aveți nevoie de un audit SSM în cadrul companiei dumneavoastră și de suport în luarea tuturor măsurilor necesare pentru sănătatea angajaților, echipa noastră vă stă la dispoziție.